Det er travle tider i handelsstanden. Tradisjonen tro skal det handles julegaver, til mor og far, besteforeldre, søsken og venner. Det har vært «Black Week» i alle kanaler. Mange e-postkasser har vært peppret med tilbud; fra 15. til 30. november mottok vi 27 eposter, bare fra én nettbutikk.
Hovedorganisasjonen «Virke» anslår at det handles for 149,4 milliarder kroner i julehandelen i november og desember. Vi kjenner at fingrene visner og hodet svimler av et slikt stort beløp. For så mange penger kan man bygget tre fullskala sykehus eller renovert store deler av norsk helsevesen. Eller 52 F-35 jagerfly med masse ekstra utstyr. Eller hva med 33 eksemplarer av Jeff Bezos yacht . . . Det er også verdien av ca. 50 millioner sauer. I Norge har vi 2,2 millioner sauer. Det blir mange ullsåler.

Nå – i begynnelsen av desember – er vi blitt litt matte i lakken og tenker at verden er gått litt av hengslene. Vi bekjenner at vi – med vår lille nisjebutikk med plagg i kvalitets-ull – har bidratt inn i dette kjøret selv. For hvis vi skal overleve som entusiastisk nettbutikk, så er vi helt avhengig av at våre eksisterende og potensielle kunder husker på oss/finner oss på sosiale medier. Og da er rabatter og premiering en del av pakken. Vi synes svart er litt mørkt, så derfor kjørte vi i gang «Colorful Week», med fokus på én farge per dag og mulighet for å vinne et ønskeplagg. Et rungende TUSEN TAKK til alle som har deltatt i vår uformelle fargerike uke på Instagram og colorwool.no og for alle fine bestillinger.
Dog må vi innrømme at vi ugjerne bidrar til et massivt kjøpepress. Tanken var å ha julekalender med nye overraskelser, men vi valgte å videreføre tilbudene fra Colorful Week i håp om litt mindre stress.
Vi velger nennsomt og etter beste evne ut ullplagg i kvaliteter som vi kan stå inne for, både når det gjelder bærekraft, materialer og passform. For oss som bor her nord er ull det beste materialvalg for klær til baby, barn og voksne, særlig når høst- og vinterværet tar over.
Så: Da andre nettbutikker fortsatte med «Cyber Monday» 1. desember, pyntet vi et levende juletre med ull. Vi hadde først tenkt til å ha en give-away-loddtrekning til våre gode insta-følgere her også, men ved nærmere ettertanke kom vi til at det er mange der ute som ikke har privilegiet å handle i vintermørket.
Vi fanget opp en invitasjon fra Sommerro til å bli med å skape litt førjulsmagi sammen med Nordic Hotels & Resorts / Strawberry og organisasjonen For ANDRE som fikk frivillighetsprisen i Oslo i 2023.
Slagordet til organisasjon For ANDRE er «Det er mye du kan forandre ved å gjøre litt for andre».
Dette appellerer til oss! Vi har derfor pakket inn 12 flotte varme gaver til barn fra 1-12 år.
Så: Kjære ensomme juletre på Sommerro🎄! Vi gleder oss til å besøke deg på Sommerro om ikke lenge❤️. Sammen er vi mindre ensomme🎄🎄
Med ønske om en riktig hjertevarm desember fra ullentusiastene i ColorWool💞
PS! The Lonely Christmas Tree Project er en del av et større initiativ hos Nordic Hotels & Resorts. Sammen med Giving Tuesday, en dag som oppmuntrer folk til å gjøre godt, ønsker vi å benytte anledningen til å gi tilbake til lokalsamfunnene våre. Siden 2012 har Nordic Hotels & Resorts sammen med Nordic Choice Hotels samlet inn over 446 370 gaver i Lonely Christmas Tree Project.




